jeannoelenhelga.reismee.nl

Golden Gate NP

Dag 16 Nottinghamroad naar Ladybrand door het Golden gate park

Vanmorgen wakker geworden en het lijkt droog en weinig mist. Als we voor het ontbijt naar het hotel lopen blijkt het toch nog te miezeren en is de mist/bewolking niet weg. We hebben al wel beter zicht als gisteren. Nu maar hopen dat het beter wordt.

Na het ontbijt vertrekken we voor weer een tocht door de bergen. We hopen dat de zon zich wil laten zien daar we langs een erg mooi stuk in de bergen komen namelijk het Golden gate nationaal park. Helaas wordt het onderweg weer slechter en zien we wederom weinig van de bergen. We rijden over een bergpas (Oliviershoekpass) in de lage bewolking/mist.

En wonder boven wonder, als we bij het Golden gate aankomen is het droog en is de lage bewolking weg zodat we toch zicht hebben op de prachtige bergen. We genieten dan ook volop ook al is de zon er niet bij. We stoppen regelmatig om uit te stappen en mooie foto’s te maken. En wat wil er gebeuren als we het park uit rijden en het begint weer te regenen en de lage bewolking is weer terug. Wat hebben wij een geluk gehad.

Na weer heel wat kilometers gereden te hebben durven we het bijna niet te zeggen maar we zien wat blauwe stukken lucht. En op een gegeven moment rijden we dan toch in het zonnetje en is het meteen een graad of 12 warmer. Ook hier stoppen we onderweg een aantal malen om nog wat foto’s te maken. We rijden rustig naar Ladybrand en vinden deze keer gelukkig meteen onze lodge voor de komende nacht. Nu tijd voor te relaxen en straks een hapje te eten. Morgen de derde etappe langs en door de bergen. Hier schijnt nu nog het zonnetje hopelijk wil het dat morgen ook nog doen.

Groetjes en liefs en tot snel weer,

Jean-Noël & Helga

dag 14 &15 StLucia & Nothingham road

St Lucia en onderweg naar Nothingham Road

Over deze dagen kunnen we eigenlijk heel kort zijn.

Onze laatste dag in St Lucia voelde Jean-Noël zich niet zo lekker. Hij leek wat last te hebben van de warmte en heeft dan ook de hele dag in bed gelegen. Voor mij was het dan een beetje hangdag geworden daar je in je eentje niet snel wat onderneemt. Maar goed daardoor tijd gehad om de laatste verhalen te schrijven en te sturen. Wat ik dan ook heb gedaan.

Gisteren vertrokken uit St. Lucia en op weg de bergen in. We gaan weg met lichte bewolking maar een temperatuur die nog oké is. Helaas werd het onderweg alleen maar slechter en op een gegeven moment hebben we dan ook regen en op sommige plaatsen zeer dichte mist. Van de bergen hebben we helaas niets gezien.

Het hotel konden we ook niet direct vinden terwijl we wisten dat we in de buurt waren. Ook gezien de routebeschrijving die we hadden gekregen. Om een lang verhaal kort te maken zijn we dus twee keer langs het hotel gereden. (we hebben waarschijnlijk een uur extra gereden). De straat weer helemaal terug gereden want we zaten op de goede straat. Bij de derde keer dan gelukkig ontdekt dat het hotel helemaal aan het begin van de straat lag….

De ontvangst in het hotel was geweldig, overal brandde er een haardvuur want het was nog maar 11 graden ondertussen. We kregen een rondleiding en daarna werden we naar de kamer gebracht. Dit bleken rijtjeshuizen te zijn maar dan in kamer vorm. De kamer was goede en comfortabel. Ook hier brandde de verwarming en zelfs in bed werd het voeteneinde verwarmd. Na een lekker diner in het hotel nog een film gekeken en toen vielen de ogen alweer dicht. Dromen van goed weer en zon voor morgen.

Jean-Noël & Helga

Dag 13

Hluwhluwe (sloesloewie)

Klaar voor vertrek! Buiten wachten tot we worden opgehaald. Helaas zien we als we buiten komen dat onze band echt wel lek is. Hij is weer een stuk zachter. Maar goed dat is voor straks. Nu eerst safari. We worden op tijd opgehaald en we moeten een uurtje rijden voordat we in het park zijn. Daar moeten we nog even overstappen in een andere auto want we zitten nu bij de groep die een halve dag op safari gaat.

We rijden het park in en binnen no time hebben we de eerste drie van de big 5 al gezien. De olifant, buffel en ook de neushoorn. Het valt ons op dat ze hier wel nog de hoorns hebben. Bij navraag blijkt dat er hier veel neushoorns zijn en ze daardoor de hoorns laten zitten. Dit is wel goed om te horen. We zien ook hier weer veel dieren. Om 7.00 gaan we ontbijten (lees picknick) in het park.

We genieten van ons ontbijt en de apen blijven in de buurt in de hoop dat ze wat krijgen of kunnen stelen. Er wordt ons ook duidelijk gezegd om de apen niet te voeren maar weg te jagen als ze in de buurt komen daar ze anders erg agressief kunnen worden naar de mensen toe. En dan komt er een andere groep waar dan toch een eigenwijs, lees dom iemand bij zit die toch meent de apen te moeten voeren. Binnen no time is het een ravage en lopen de apen over de tafel en pakken wat ze pakken kunnen. Gelukkig blijft de schade beperkt. Zulke mensen moesten helemaal niet mee gaan, ze lijken het allemaal niet te snappen. Gelukkig dat hij niet bij ons in de groep zit.

Na het ontbijt gaan we weer door het park rijden en zien we weer heel veel dieren waaronder veel neushoorns. Ook dit park is erg mooi en ligt in bergachtig gebied waardoor je verschillende soorten begroeiing hebt en daardoor ook makkelijker dieren kunt spotten. Helaas voor ons staat er vandaag ook weer veel wind. De temperatuur is goed rond de 40 graden, en door de wind is het voor ons goed uit te houden. Helaas zien we mede d hierdoor geen katachtigen daar deze door de wind nerveus worden en zich verder weg schuil houden daar hun reuk wordt verstoord.

Wat we wel zien is een groep Afrikaanse honden, dit schijnt maar zelden te zijn dat je deze kunt spotten. Ze hebben in het hele park maar drie groepen. Niet veel parken willen deze honden in hun park, daar ze zeer goede jagers zijn pakken ze bijna altijd hun prooi en kleinere parken zijn bang dat dat ten koste gaat van het andere wild. Ook in dit park willen ze niet meer honden en proberen ze de honden ook bij andere parken kwijt te raken.

Na een heerlijke lunch, een braai, rijden we nog een laatste ronde. We zien onder andere een neushoorn die waarschijnlijk zijn voorpoot heeft gebroken. Het is erg zielig om te zien daar hij niet meer normaal kan lopen en nu als hij loopt maar op zijn snuit steunt. Er is een andere neushoorn bij hem om hem te beschermen. De gids geeft het door aan het park en de dierenarts zal gaan kijken. Vermoedelijk zal deze worden afgemaakt om verder lijden te besparen. Erg sneu om dit te horen, maar zo gaan zaken eenmaal in de natuur. Snik snik.

We verlaten het park daar onze safari erop zit en vertrekken weer teug naar St Lucia. Eenmaal bij de lodge aangekomen bellen we met het kantoor voor de walvistocht van morgen om het precieze tijdstip te horen. Helaas slecht nieuws door het weer en dan voornamelijk de wind gaat onze tocht morgen niet door. We moeten verder de zee op om de walvissen te spotten en daar is het te slecht voor. Dit is heel erg jammer daar we nu niet meer de kans zullen hebben om ze te zien daar het walvissen seizoen ten einde loopt. Ze vertrekken nu weer naar andere wateren.

Jean-Noël wisselt nog onze band zodat we woensdag weer verder kunnen met onze reis. Morgen even kijken of de band gemaakt kan worden zodat we weer een reserveband hebben als we weer op pad zijn.

Ook vanavond gaan we weer lekker in het dorp eten en we lopen naar het restaurant, we zitten maar 1 straat van de hoofdstraat af en zijn geen nijlpaarden tegen gekomen. We gaan weer op tijd naar bed maar nu vooral omdat we toch een beetje moe zijn van het vroeg opstaan van vandaag.

Jean-Noël & Helga

Dag 12

St. Lucia

Zoals gezegd meteen na het ontbijt vertrokken richting St. Lucia. Dit is niet zo heel ver rijden, voor Afrikaanse begrippen dan. Ook hier verloopt de rit weer goed, we lunchen onderweg nog even en rijden nadat we St Lucia binnen rijden meteen naar onze lodge, dit was wel heel gemakkelijk vandaag. Na alle plichtplegingen installeren we ons op de kamer en maken ons klaar voor onze boottocht naar de nijlpaarden en de krokodillen.

Maar voordat het zover is ontdekt Jean-Noël helaas dat we een lekke band hebben. We laten er nog lucht in pompen en kijken of hij echt lek is of misschien wat zachter is. De lucht lijkt te helpen. Dus opgelucht dat we verder geen rompslomp hebben gaan we naar de steiger waar onze boot vertrekt.

St Lucia is bekend om zijn nijlpaarden en ze lopen hier in het donker dan ook door het dorp. Maar nu zitten ze nog in het water en gaan we ze hier bekijken. Het is een heerlijke tocht en het blijkt dat er verschillende groepen zijn. Verschillende families en ze variëren in grote, van een paar tot 34 nijlpaarden in een groep. Onderweg zien we ook nog een visarend wat een geweldige vogel is dit ook zeg. We genieten van de boortocht en van de nijlpaarden. We zien helaas niet zoveel krokodillen. Door de wind liggen ze wat meer in het water en niet op het land. We zien er wel nog twee in het water liggen. Als we weer terug varen genieten we van een mooie zonsondergang.

Hierna gaan we lekker wat eten en dan weer terug naar de lodge want morgen is het weer vroeg dag, om 4 uur gaat de wekker voor een full day safari in het Hluwhluwe-Umfozoli park. Hier is wel een BIG 5 aanwezig dus wie weet.

Jean-Noël & Helga

Dag 11

Van Piet Retief naar Ithala

Vandaag zijn we vroeg opgestaan en hebben genoten van een heerlijk ontbijt. Er stond al een “voorgerecht” voor ons klaar bestaande uit een glas vers fruit met yoghurt. De tafel was zeer mooi gedekt en het ware net die kleine dingetjes dat het heel speciaal voelde. Zo stond er bijvoorbeeld ook een vlaggetje van Nederland op de tafel. We konden uit de menukaart kiezen welk ontbijt we wilde hebben. Wat een luxe. Hier hadden we nog wel een nachtje willen blijven. Maar dat paste niet in ons schema, dus nadat we afscheid hadden genomen van alle honden, we hebben weer een paar vrienden erbij, gingen we dan echt weg.

De reis naar Ithala ging goed, alleen valt het ons op dat je overal toch wat over doet dan staat aangeven op ons schema. Eenmaal in Ithala, dit is een natuurpark met de BIG 4, ze hebben hier alleen geen leeuwen, hebben we alvast een rondje gereden op zoek naar dieren. Nadat we onze route hadden uitgestippeld gingen we op weg. Bij onze loop (ronde) aangekomen stond erbij dat het alleen voor 4x4 of hoge auto’s was. Wij wilden toch wel proberen daar de weg er toch goed uitzag.

Nou dat hebben we geweten. |Geen beest gezien en op een gegeven moment toch maar weer omgedraaid omdat we niet verder konden. Nou gaat dat omdraaien niet zo heel makkelijk op een smalle weg dus een stuk achteruit totdat we wel op een stuk kwamen waar we konden draaien. Ongeveer 2 uur voor niks gereden.

Nadat we weer terug waren op de verharde weg waren we wel even genezen en gingen ons maar inchecken want we blijven hier een nachtje slapen in het park. Dit ging allemaal goed en we hebben ons huisje alvast gezocht zodat we straks niet hoeven te zoeken. We wilde toch nog wat van het park zien en gingen nog een ronde rijden. Deze weg was wat beter begaanbaar maar ook hier zijn we op een gegeven moment omgedraaid daar het pad erg slecht was. Voor ons een geluk dat we hebben omgedraaid want toen we naar wat beesten stonden te kijken zagen we opeens iets groots voor ons en toen we goed keken zagen we een neushoorn op de weg staan. Geweldig! We zijn wat dichterbij gereden en hebben genoten van deze kolos. En meteen denkende dit is nummer 4 nog maar 1 te gaan…… Verder hebben we hier ontzettend veel zebra’s gezien. Wat we in Kruger hadden met Impala’s hadden we hier met zebra’s dus meer dan plenty.

Het park op zich is erg mooi gelegen in de bergen. Je kunt hier mooi ver kijken en ook de dieren kun je hier goed spotten. Toch lijkt het park zijn beste tijd te hebben gehad en lijkt het hier allemaal vergane glorie. De kamer was heel basic ingericht, dit is geen probleem maar alles lijkt wel 30 jaar oud en zo ziet het er ook uit. In het restaurant was er niet een tafel die stabiel was, alle tafels wiebelde, we zijn zelfs opgestaan om aan een andere tafel te gaan zitten. Ook hier zie je een interieur van 30 jaar oud en wat dus ook functioneert als 30 jaar oud. Daarbij het onderhoud aan de wegen in het park, hier heb je dus met een gewonde auto niks te zoeken, heel erg jammer allemaal.

Na geslapen te hebben en een ontbijt wat overigens veel beter smaakte dan het avondeten zijn we dan ook meteen op weg gegaan naar onze volgende bestemming, St. Lucia.

Liefs en groetjes,

Foto's van de panoramaroute

Deze hadden jullie ook nog tegoed! dus bij deze......

Bij de drie rondavels uitzicht op de canyon...

Gods window

Het stuk regenwoud bij God's window

Alletwee op de uitkijk

Dag 10 Naar Piet Retief

Vandaag een lange rit voor de boeg. We waren weer voor de wekker wakker dus we konden op tijd ontbijten en vertrekken. De rit ging voorspoedig, een paar keer een afslag gemist maar gelukkig op tijd ontdekt zodat we snel weer op het juiste pad waren. De lodge waar we moesten zijn blijkt 33 kilometer buiten Piet Retief te liggen. We gaan op een gegeven moment off road en rijden een heel stuk tussen landerijen door. Dan in de verte zien we huisjes opdoemen, en daar moeten we dan ook zijn. Het ligt hier prachtig het uitzicht is fantastisch. We vinden het allebei jammer dat we hier maar 1 nachtje zijn. We krijgen een gratis upgrade en komen in een huisje voor ons alleen. Wat een mooi en schattig huisje, kijk maar op Facebook voor de filmpjes.

We hebben hier ook een zeer goede wifi verbinding, iets wat je niet zou verwachten als je zo afgelegen ligt. Daarom vandaag de foto’s die jullie nog te goed hebben van de afgelopen twee dagen.

Morgen weer vroeg uit de veren, om 7.00 uur aan het ontbijt om verder te gaan, morgen gaan we weer dieren kijken/zoeken in Ithala waar we ook zullen overnachten. Ook daar verwacht ik een slechte wifi dus laat jullie verrassen.

In ieder geval weer tot snel groetjes en liefs vanuit een kil Afrika, ongeveer 20 graden.

Geniet van de foto’s.

Horse shoe fall

Lone Creek fall

Breidel vail fall

Mac Mac fall

Dag 9 Watervallenroute

Gisteren toen we net in onze kamer waren begon het te regenen en het heeft toen ongever onophoudelijk geregend en ook afgelopen nacht de hele nacht regen. Vanmorgen was het ook nog bewolkt toen we opstonden en was het aanzienlijk kouder. Zo rind de 20 graden dan wat warmer en dan weer wat kouder. Maar toen we na het ontbijt in de auto stapten begon de zon te schijnene en hebben we de hele dag weer prachtig weer gehad.

Op pad om vandaag de watervallen route te rijden. Al snel zijn we bij de eerste waterval The Horse shoe fall. Dit vanwege de manier hij naar beneden komt in de vorm van een hoefijzer dus. We hebben bijna bij elke waterval 5 rand pp moeten betalen omgerekend is dit 30 cent. Dat zijn nog eens prijzen. Het was een klim er naar toe zoals bij de meeste watervallen maar het was dan wel geweldig mooi. Na hier uitgekeken te zijn op naar de volgende waterval.

En dat is de Lone Creek fall. Het laatste stukje weg naar de parkeerplaats is vaak over onverharde wegen en met laatste stukje, dit kan een kilometer of 3 tot 5 zijn. Hier kun je vaak niet harder rijden dan 20 tot 40 kilometer per uur, dit ligt een beetje aan de potholes/slaggate en de stenen op de weg. Maar na al dat hobbelen zie je weer wat moois. Ook hier weer een mooie wandeling door het bos. Wat overigens zeer verkoelend is. Ook hier weer onze ogen uitgekeken.

Hierna volgde bridal veil fall. Deze viel een beetje tegen, we waren al erg verwend met de eerste twee watervallen. Deze klim was wat zwaarder en achteraf gezien niet echt de moeite waard. Dus weer terug klauteren naar de auto.

Hierna zijn we naar de Mac Mac fall gegaan, dit bleek achteraf de laatste die we zouden doen vandaag. Dit was wel weer een mooie waterval met mooie uitzichten en diepe ravijnen of afgronden. Helaas stond er bij het uitkijkpunt een hoog hekwerk, dit was wel jammer van het uitzicht. Maar toch nog een paar leuke foto’s geschoten. Al at geklauter is gelukt zonder vallen. dit is toch wel uitzonderlijk voor Helga de laatste tijd.

Hierna door naar Graskop gereden om te lunchen, dit werd een hamburger voor Jean-Noël en Boboti voor Helga. Boboti is een traditioneel Afrikaans gerecht van gehakt. Het was allemaal erg smakelijk en we hebben dan ook genoten. Toen we na de lunch weer buiten kwamen was het twee jassen kouder geworden en was de lucht aardig donker geworden. Gezien de tijd, het was inmiddels alweer 16.00 uur (we zaten laat aan de lunch) en de onheilspellende lucht hebben we besloten om naar de lodge terug te rijden. We willen ook voor het donker terug zijn en het is hier tussen 18.00 en 19.00 uur al pikkedonker.

Morgen een reisdag naar Piet Retief. Dit is een tussenstop daar de afstand naar de volgende plaats anders te lang zou zijn. Tot zover weer ons verhaal voor vandaag, terwijl het hier ondertussen flink begint te waaien, maar nog wel droog is

Tot snel weer!

Vandaag ook zonder foto's, we zijn al blij dat we het verhaaltje kunnen posten. de foto's houden jullie tegoed als we weer een snelle wifi verbinding hebben.