jeannoelenhelga.reismee.nl

Dag 22 Knysna deel 2

Na een goed verzorgd ontbijt in de tuin, met de auto op weg gegaan. We zijn naar het uitzichtpunt van de Head gereden. Het uitzicht is hier prachtig. De ene kant kijk je de lagune in, de andere kant kijk je de oceaan op. Na hier te hebben rondgelopen en genoten van alle uitzichten en de golven weer verder gaan rijden.

We hebben een tussenstop gemaakt bij een garage, want we hadden nog steeds een lekke band achterin liggen. Deze werd gemaakt en nu dus weer een goede reserve band.

Verder gereden naar de andere head. Hier kun je helaas niet helemaal op de punt komen. Maar ook hier erge mooie uitzichten. Hier verder door gereden naar Brenton on sea. Dit ligt aan de oceaan kant en heeft ook prachtige zandstranden. Ook hier is het uitzicht prachtig.

Ook aan deze kant zien we duidelijk de brand schade, nog meer zelfs dan aan de andere kant. Hier ook veel verwoeste huizen en natuur. Je ziet gelukkig wel dat er alweer opnieuw wordt gebouwd. Ook zien we erg veel te koop staan, grond en woningen. Of dit naar aanleiding is van de brand, wij weten het niet.

Om 18.15 stappen we op de boot voor een dinner cruise naar de Heads. Het is leuk om tussen de twee heads te komen. Het ziet er vanaf het water heel anders uit. Onder het varen genieten we van een lekker buffet. Op de terugreis nog wat mooie luchten gezien en genoten van alle lampjes die weer gingen branden in Knysna. Want we varen in het donker terug.

Bij het hotel drinken we nog wat en genieten nog één keer van het uitzicht. Morgen gaat de reis verder naar Oudtshoorn. Ook dit is niet zover rijden dus we kunnen rustig aan doen. Nu weer op 1 oor liggen.

Tot de volgende keer weer,

Jean-Noël & Helga

Dag 21 Knysa deel 1

Vanmorgen dachten we wat langer te slapen, maar helaas. Ver voordat de wekker afging al weer wakker. Na een heerlijk ontbijt op pad gegaan naar het Birds’ of Eden park.

We stelden ons er niet veel van voor, zeker Jean-Noël niet, maar dat viel anders uit. Wat een mooi en verzorgd vogelpark is dit. De entree was er ook naar ongeveer 15 euro per persoon is voor Zuid-Afrikaanse begrippen best prijzig.

We hebben een wandeling gemaakt langs een aangegeven route. Er was eigenlijk maar één route en zo kon je alles zien. Je kon vrij dicht bij de vogels komen. Ze waren duidelijk gewend aan bezoekers. We hebben een groot aantal mooie vogels gezien.

Er was ook een restaurant en daar hebben we maar meteen een lunch genuttigd, wat ook goed verzorgd en lekker was.

Hierna door naar Knysna gereden naar ons hotel. Dit vonden we weer vrij snel. Ons hotel ligt boven op de heuvel en we hebben een prachtig uitzicht op de lagune en de heads. Na alle plichtplegingen, een rondleiding door het hotel zijn we de heuvel afgelopen en zijn we door het dorp gaan wandelen.

Knysna is een erg gezellig dorp met veel winkel mogelijkheden, niet meteen voor ons weggelegd, en een leuke haven met ook veel restaurantjes. We hebben hier nog even lekker gezeten en daarna rustig terug gewandeld naar het hotel. De heuvel op was even een klim maar we zijn gewoon weer boven gekomen.

In het voorjaar (in Nederland) zijn hier hevige bosbranden geweest, we hadden dan ook eerst een ander onderkomen dat helaas is afgebrand. Dit hotel heeft veel geluk gehad, ze hebben om het hotel wat schade gehad maar gelukkig niet aan het gebouw.

Als we naar beneden lopen zien we hier en daar nog wel wat schade van de branden. Ook aan de overkant is de natuur helemaal verwoest. Het fijnbesnaarde is daar totaal weggebrand. Het is nu weer groen maar ze verwachten dat het nog 1 à 2 jaar duurt voordat het weer op orde is. Je ziet inderdaad een vrij kale overkant. Onze planning om daar een wandeling te maken moeten we letterlijk laten varen.

We maken ondertussen andere plannen voor morgen en zullen ons niet vervelen. Morgen weer meer van ons in Knysna, want we blijven hier 2 nachten. Vanavond eten we in ieder geval op sjiek in het hotel.

Nog even geduld

Op dit moment hebben we steeds slecht internet. Dus de verhalen houden jullie tegoed. Die staan al klaar op de laptop!

Tot snel groetjes en liefs

Jean-Noël & Helga

Dag 20 Tsitsikamma

Vanmorgen rustig aan gedaan, we hoefde deze keer niet zover te rijden. Onderweg worden we getrakteerd op prachtige uitzichten op de kust. Hier krijg je wel echt een vakantie gevoel van. Blauwe lucht, blauwe oceaan, stranden en als toetje schijnt de zon ook nog eens lekker. We genieten dan ook volop van deze korte rit totdat we opeens cape Town 679 km op de borden zien staan. We worden er hard aan herinnerd dat ons einddoel dicht bij komt.

We rijden ongeveer 2 uurtjes naar ons nieuwe adres en stoppen nog even bij de brug over de Stormsrivier en maken daar nog wat foto’s. We zijn zo vroeg op ons nieuwe adres dat we nog niet kunnen inchecken, in ieder geval niet op onze kamer kunnen. We besluiten wat te eten en dan naar het Tsitsikamma National park te gaan om naar de hangbrug te gaan die over de monding van de oceaan loopt.

Het ligt hier allemaal dicht bij elkaar dus we zijn ook al snel op de plaats van bestemming. We betalen de entree en gaan op zoek naar een parkeerplaats we rijden helemaal naar voren en hebben geluk dat er een plaatsje is voor ons. Het is er erg druk, er staan ook bussen vol toeristen en dan ook nog de mensen die zelf rijden. Als we parkeren hebben we al zicht op de golven, die zijn geweldig. Wat een kracht komt er vanaf. We genieten er alle twee duidelijk van.

Het is maar een stukje lopen naar de hangbrug, het zou 1 km zijn, het gaat alleen niet over een weg maar 1 km lang trappen lopen voornamelijk omhoog en af en toe weer eens een stukje omlaag. De treden zijn ook nog eens niet gelijk dus de ene keer een kleine stap en dan weer hoge stappen. We houden maar in gedachten dat we straks alles omgekeerd lopen.

Onderweg komen we nog een paar leuke uitzichten tegen. Wat is het toch genieten. Als we aankomen bij de hangbrug kun je ook een stuk naar een kloof inkijken, het is hier allemaal geweldig mooi. We lopen over de verschillende bruggen en gaan lekker even zitten om van alles om ons heen te genieten.

We lopen weer langzaam terug ( weer al die trappen) en genieten nog wat aan de kust van de golven en gaan dan terug naar de lodge. Hier hebben we al de plannen gemaakt voor de komende twee dagen in Knysna. Nu weer lekker een hapje eten.

Addo

Als eerste ik doe nu alles via de telefoon dus ik hoop dat het goed gaat. Is iets omslachtiger maar goed het lukt hopelijk allemaal.

Vanmorgen op tijd vertrokken met ons ontbijt van de lodge. Het was inderdaad maar 5 minuten rijden naar de gate. We hadden het formulier al ingevuld dus we konden snel naar binnen. De laatste keer dieren spotten.

We hebben vooraf gekeken welke rondes we wilden rijden en hebben dit ook gedaan. We hebben een aantal keren olifanten gezien en in de open vlaktes hebben we wilde beesten, zebra’s, zwijntjes en kudu’s gezien. Dus al met al geen leeuwen en niet de grote kuddes olifanten waar ik me op had verheugd. Wel hebben we van heel dichtbij een olifant zien badderen totdat er een gids met de auto voor onze neus ging staan. Wat een ei!! Maar goed we hebben de auto wat verplaatst en hebben toch nog wat kunnen zien. Het was voor ons een les voor de volgende keer. Gewoon gaan staan waar je wilt en de anderen kijken maar langs je heen.

Tegen de middag nadat de temperatuur weer was opgelopen naar 25 graden, begon de bewolking toe te nemen en zag het er naar uit dat het zou gaan regenen. Er zijn uiteindelijk 5 druppels gevallen, de auto is er niet schoon van geworden. De temperatuur kelderde ook aanzienlijk naar 17 graden.

Op sommige punten in het park heb je mooi uitzicht op de oceaan. Ons volgende doel van morgen. Vanaf morgen gaan we voor een gedeelte de tuin route rijden en zijn we wat meer aan de kust te vinden. Helaas is het daar ook weer wat frisser, rond de 20 graden. Dus we hopen eigenlijk nog op een kleine hittegolf voor onze laatste dagen. Het kijken naar dieren is hiermee dus echt afgelopen en komt onze vakantie voornamelijk in het teken van water te staan.

Nu nog de laatste rondes van de F1 kijken, onze schone was weer in het koffer doen en ons klaar maken voor het avondeten.

Voor jullie ook allemaal een smakelijk eten en tot snel weer!

Groetjes en knuffels,

Jean-Noël & Helga

Dag 19 Addo

Vanmorgen op tijd vertrokken met ons ontbijt pakketje van de lodge. Het was inderdaad maar 5 minuten rijden naar de gate. We hadden het formulier al ingevuld dus we konden snel naar binnen. Onze laatste keer dieren spotten.

We hebben vooraf gekeken welke rondes we wilden rijden en hebben dit ook gedaan. We hebben een aantal olifanten gezien en in de open vlaktes hebben we wilde beesten, zebra’s, zwijntjes en kudu’s gezien. Dus al met al geen leeuwen en niet de grote getalen olifanten waar ik me op had verheugd. Wel hebben we van heel dichtbij een olifant zien badderen totdat er een gids voor onze neus ging staan met de auto. Wat een ei! Grrrr...... Maar goed we hebben de auto verplaatst en hebben toch nog wat kunnen zien. Het was voor ons een les voor een volgende keer. Gewoon gaan staan waar je wilt en de anderen kijken maar langs je heen.

Tegen de middag nadat de temperatuur weer was opgelopen naar 25 graden, begon de bewolking toe te nemen en zag het er naar uit dat het ging regenen. Er zijn uiteindelijk maar 5 druppels gevallen, de auto is er niet schoon van geworden. De temperatuur kelderde ook aanzienlijk naar 17 graden.

Op sommige punten in het park heb je mooi uitzicht op de oceaan. Ons volgende doel van morgen. Vanaf morgen gaan we een gedeelte van de tuinroute rijden en zijn we meer aan de kust te vinden. Helaas is het daar ook wat frisser, rond de 20 graden. Dus we hopen eigenlijk nog op een kleine hittegolf voor onze laatste dagen. Het kijken naar dieren is dus nu afgelopen.

Nu nog de laatste rondes van F1 kijken, onze schone was weer in de koffers doen en ons klaar maken voor het avondeten.

Voor jullie ook allemaal smakelijk eten en tot snel weer.

Knuffel en groetjes,

Jean-Noël & Helga

Dag 18 Zebrapark

Vanmorgen op tijd het ontbijt gegeten. We wilde tenslotte op tijd vertrekken. Dat is ook allemaal weer gelukt. Op naar het Mountain Zebra Park, gelukkig maar 10 km naar de ingang. Onderweg nog aangehouden voor een politiecontrole. Gelukkig alles in orde dus weer snel verder.

Al snel rijden we het park in nadat we weer alle plichtplegingen hebben gedaan. Het is hier namelijk niet zo dat je je entree geld betaald en dan naar binnen rijdt. Je hoeft vaak nog net niet je hele doopceel te lichten om binnen te komen. Met andere woorden ze willen bij elk pak veel van je weten voordat je naar binnen gaat. Paspoort, kenteken, naam, land van herkomst en of je wel of niet blijft slapen in het park. Dat zijn zo de meest gevraagde zaken bij de poort.

Eenmaal binnen begint het zoeken weer naar de dieren. Het park is erg uitgestrekt, bergach tig en met redelijk lage begroeiing, hierdoor zie je de dieren vaak al in de verte staan. Dat is aan de andere kant ook wel een nadeel want ze staan dan ook niet erg dichtbij. Maar natuurlijk gebeurt het ook dat er ineens wat voor je neus de weg oversteekt. En natuurlijk staan de dieren ook wel dichter bij de weg.

We rijden een grote ronde en zien voornamelijk zebra’s, hoe is het mogelijk hihi. Dit zijn dan de bergzebra’s deze zien er anders uit dan de andere zebra de burchell zebra. Zelf vinden wij de berg zebra mooier getekend. We hebben geluk dat er net een groep gaat drinken als we aan komen rijden. Ook zien we een kudde wilde beesten wild doen rond een drinkplaats. Het is allemaal geweldig om te zien. Ondertussen genieten we ook nog van de mooie vergezichten in het park, doordat het in de bergen ligt krijg je mooie uitzichten. Helaas zien we geen leeuwen. Na de ronde te hebben gereden gaan we weer verder daar dit niet onze eindbestemming is.

We gaan verder rijden naar Colchester, we komen ook langs de maingate van het addo elephant park en besluiten nog een paar uurtjes naar binnen te gaan. Uiteraard zien we olifanten nog niet in de getale waarop je hoopt maar we hebben morgen nog de hele dag. Eigenlijk valt het een beetje tegen wat we hier aan dieren zien. Hopen we morgen maar op beter.

Daar we toch wel wat moe zijn na zo’n lange dag gaan we op zoek naar onze lodge.

Deze ligt op nog geen 5 minuten van de zuid ingang van het park, hoe goed wil je het treffen. We checken in en regelen ons meeneem ontbijt voor morgen vroeg zodat we morgen op tijd het park in kunnen rijden voor onze laatste poging om nummer 5 te vinden. Nu weer onder de veren en op een oor gaan liggen. Slaap lekker allemaal en wie weet tot morgen!

Jean-Noël & Helga

Dag 17 van Ladybrand naar Cradock

Vanmorgen na het ontbijt weer alles in de auto laden. Toen we bij de auto kwamen vonden we toch dat hij wel erg blonk. Wat bleek, onze auto was gewassen, en dat was eigenlijk ook wel echt nodig na alle stof van de afgelopen dagen. Hier waren we natuurlijk erg bij mee. De meneer die onze auto heeft gewassen een leuke tip gegeven, hij lachte in ieder geval van oor tot oor. En we gingen fijn op pad in onze schone auto (je moet alleen niet aan de binnenkant kijken hihi).

We hebben prachtig open weer, we kunnen ver kijken en de temperatuur is erg lekker, gemiddeld 25 graden onderweg. Al snel stoppen we omdat Jean-Noël het uitzicht prachtig vindt en de eerste foto’s worden alweer gemaakt. Het grootste gedeelte van onze rit is eigenlijk in vlak landschap met in de verte wat bergen/heuvels. We genieten honderduit van de uitzichten en we stoppen regelmatig om wat foto’s en video’s te maken van het landschap.

Tegen de tijd dat we richting Cradock komen neemt de wind toe en wordt het duidelijk ook eer kouder, de temperatuur keldert 10 graden, we zien op een gegeven moment zelfs weer 14 graden verschijnen. En dat merken we ook als we bij ons slaapadres voor vandaag aankomen. We waaien bijna uit onze verschoning zoveel wind staat er en het is echt koud door de wind. Na alle plichtplegingen worden we naar ons huisje begeleid. Wat een enig huisje is het toch. Het is in een oude stijl ingericht en je waant je bijna in het open lucht museum. Ik vind het helemaal geweldig.

We maken een korte wandeling door de straat en maken nog wat leuke foto’s, we gaan nog even bij de receptie zitten de enige plaats met wifi en maken facebook onveilig met de filmpjes van vandaag. Hierna frissen we ons op en kleden ons om en gaan lekker eten bij hert hotel. Het hele hotel is al in de kerstsfeer en overal staan kerstbomen. Toevallig is er vandaag een bijeenkomst/feest van een bedrijf en iedereen komt in de jaren 30 stijl aan. Het past helemaal bij de aankleding van het hotel. Wat een leuke gewaarwording. Het restaurant is ook al in de kerstsfeer. Op alle tafels staat een kerstboompje, het is maar een vreemde gewaarwording. Zon en warmte (vandaag wat minder) en dan volop kerstsfeer al op zoveel plaatsen. Het past nog niet in ons beeld en gedachte. Voor ons is het eigenlijk zomer. Heel vreemd allemaal.

We hebben heerlijk genoten van onze maaltijd een buffet wat eigenlijk geen buffet was. We kregen gewoon van alles op ons bord. Een voor, hoofd en nagerecht. Hierna gingen we weer tonnetje rond naar ons huisje. De komende twee dagen staan weer volop in het teken van de BIG 5 spotten. We gaan twee parken doen en het onze laatste kans om leeuwen te spotten, Ze komen in beide parken voor zij het niet in grote getale, maar er is een kans. De komende twee dagen ook weer wat vroeger uit bed, dus de wekker is alweer gezet.

Hopelijk kunnen we morgen schrijven dat we ze compleet hebben, jullie zullen het wel lezen.

Heel veel groetjes en liefs,