jeannoelenhelga.reismee.nl

We tellen geduldig af.

31-07-2017

Hallo allemaal,

Over precies 100 dagen is het zover. Dan gaat onze reis naar en door Zuid-Afrika beginnen.

We kunnen niet wachten om te gaan, en hoewel de dagen snel voorbij gaan duurt het nog te lang.

We zijn met deze reis al van vorig jaar oktober /november bezig geweest. Ik (Helga) ben al eens in Zuid-Afrika geweest en wil nu graag Jean-Noël laten kennis maken met dit prachtige land en zijn diversiteit aan natuur en dieren.

Ik heb de hele route uitgestippeld en veel dierparken in de route meegenomen. Zo bezoeken we onder andere de Kruger wildtuin, Ithala, Hluhluwe, Mounain Zebra park en natuurlijk Addo Elephant.

Daarnaast hebben we bewust gekozen om door de Drakensbergen te rijden om hier te genieten van de prachtige natuur en de mooie vergezichten. We konden uiteraard een binnenlandse vlucht nemen maar hebben deze dus bewust niet gedaan.

Ik zal onze route beknopt beschrijven. (Nou ja beknopt…)

Op 8 november is dan de grote dag en vertrekken we smorgens vroeg naar Johannesburg. Vandaaruit rijden we (natuurlijk aan de linkerkant) richting Vereeniging waar we een paar dagen blijven slapen bij familie van Helga. Op het programma hier liggen Pretoria en Johannesburg. De andere dagen bekijken we rustig wat we willen zien of doen.

Hierna begint de echte rondreis, we rijden door naar Phalaborwa waar we in een lodge gaan slapen. Van hieruit doen we een drietal georganiseerde safari’s. We maken onder andere een riviersafari, een avondsafari met Braai en een dagsafari waar we de hele dag onder weg zullen zijn.

Na hopelijk de Big Five te hebben gezien zakken we weer af naar het zuiden en rijden we via de watervallen route naar onze volgende bestemming in Hazievieuw. Hier blijven we twee nachten en de tweede dag willen we uittrekken om de panorama route te gaan rijden. Een route met veel mooie bezienswaardigheden. Maar dat zullen jullie allemaal gaan zien als we eenmaal daar zijn en er ook foto’s geplaatst gaan worden van onze reis.

We zakken verder af en hebben een overnachting in Piet Retief dit omdat het anders te ver rijden is naar onze volgende bestemming het Ithala game reserve. Hier slapen we in het Ntshondwe Resort en slapen dus in het park. Er wordt gezegd dat dit wel het mooiste park is van Zuid-Afrika. Dus we zijn benieuwd.

Als we in Ithala hebben rond gereden moeten we alweer verder, dat is met een rondreis, je moet steeds verder en kunt niet blijven als het mooi is. We Gaan door naar ST. Lucia waar we drie nachten zullen blijven. Ook hier gaan we weer veel ondernemen. Zoals een Afthernoon boatcruise, als het goed is zien we dan Nijlpaarden, krokodillen en veel vogels. We gaan een safari maken in het Umfolozi-Hluhluwe NP, hiervoor worden we om 5 uur opgepikt, dus heel vroeg uit de veren. Verder staat er nog walvis spotten op het programma, echter is de vraag groot of we die nog gaan zien zo laat in het walvissen seizoen, maar er is ook een grote kans om Dolfijnen te spotten en die zijn ook erg leuk.

Nu gaan we St.Lucia verlaten en gaan we de Drakensbergen in. We gaan de Drakensbergen in 3 stops doen. Dus echt verre wandelingen in de bergen zullen we niet doen, maar goed we moeten keuzes maken. Onderweg zullen we zeker veel mooie gezichten zien. De laatste stop als we om de bergen heen zijn is Cradock. Van hier uit gaan we weer een dierenpark bezoeken en wel Mountain Zebrapark. We hopen hier de Kaapse Bergzebra te zien, van deze zebra staan de strepen dichter bij elkaar. Het park is niet enorm groot dus na een mooie ronde gereden te hebben gaan we weer op pad.

De volgende stop is Colchester, deze plaats ligt vlak bij het Addo NP. In het Addo Np gaan we hopelijk genieten van heel veel olifanten. Het park staat bekend om zijn hoeveelheid olifanten.

Nadat we alle olifanten hopelijk gezien hebben zakken we weer verder naar Storms rivier. Deze plaats ligt bij het Tsitsikamma natuur reservaat. Hier is het voornamelijk de natuur waar je van kunt genieten. Je kunt hier mooie wandelingen maken en 1 van de wandelingen zal zijn naar een hangbrug over de ingang van de oceaan.

Na de overnachting vertrekken we verder naar Knysna hier verblijven we 2 nachten. Helaas is ons Hotel afgebrand in juni maar heeft het reisbureau voor een mooi alternatief gezorgd. Helaas wat verder van de lagune af maar met ook mooi uitzicht. Hier gaan we genieten van de natuur en de lagune. Een bekende toeristische attractie is hier Knysna heads. Eigenlijk is dit de ingang van de lagune. Als je Knysna opzoekt op Google zie meestal de foto’s van de heads verschijnen. Verder willen we hier nog een mooie wandeltocht gaan maken.

Pfff we zakken weer verder, de vakantie gaat nu hard, we kunnen al bijna weer gaan aftellen helaas. Maar eerst gaan we nog genieten in Outshoorn. We slapen hier op een struisvogelfarm. In en om Oudtshoorn is veel te zien en te doen, zo gaan we naar de grotten en willen we de Swartbergpass gaan rijden. Hoe het allemaal precies gaat uitzien bekijken we als we er zijn.

Nadat we Outshoorn helemaal verkend hebben gaan we alweer na onze voorlaatste stop toe. We slapen in Swellendam waar we een stukje van de wijnroute willen gaan rijden en misschien ook wel ergens gaan proeven.

De volgende dag gaan we via Cape Aghullas door naar Brackefell. Bij Cape Aghullas stromen de Indische en de Atlantische oceaan samen. Als we hier hebben rondgelopen gaan we verder rijden langs de wijnroute om dan uiteindelijk bij de familie aan te komen waar we gaan slapen.

Brackefell ligt vlak bij Kaapstad, dus de laatste dagen van onze vakantie gaan we Kaapstad verkennen. We hebben een druk programma opgezet want er is ontzettend veel te zien en te doen. Uiteraard mag de Tafelberg niet ontbreken en is Boulders beach ook een must. Hier zijn pinguïn kolonies te zien, je zou het niet verwachten in Zuid-Afrika, maar hier zijn dus wel degelijk pinguïns. Verder staat kaap de goede hoop, het Victoria & Alfred Waterfront en Chapman’s Peak nog op het programma.

Als we ons programma hebben kunnen afwerken is het helaas alweer tijd om naar het vliegveld te gaan en afscheid te nemen van het prachtige Zuid-Afrika. Wij hopen dat we kunnen terugkijken op een onvergetelijke vakantie, en nog lang kunnen nagenieten van al het moois dat het land te bieden heeft en dat we met veel indrukken en mooie verhalen naar huis gaan. Tot zover onze reis in vogelvlucht.

Vanaf 9 november hopen we jullie regelmatig op de hoogte te kunnen houden van onze belevenissen. We hopen dat jullie met plezier zullen meelezen/reizen.

Uiteraard worden dan onze verhalen opgeleukt met hopelijk mooie foto’s.

Tot in November allemaal!

Heel veel groetjes en liefs,

Jean-Noël & Helga

Selma

Leuk!!

Francis

Kan me goed voorstellen dat het jullie allemaal te lang duurt. Maar de voorbereiding voor deze reis is ook al "voor" genieten ?

Hanneke

Zow heeee dat gaat een gave reis worden met heel veel kilometers en bezienswaardigheden. .. Ik kijk nu al uit naar alle mooie foto's!!
Liefs xxx

Ineke povinelli

Bij Kaapstad woont mijn schoonzus. Daar ben ik 7 jaar geleden geweest. . Heerlijk genieten. Over 100 dagen mogen jullie. Doei

Joke

Spannend allemaal, ik verheug me al op de foto's !!!