jeannoelenhelga.reismee.nl

Dag 24 Oudtshoorn en Swartberpas

Vanmorgen om 9.00 uur hadden we een rondleiding op de farm waar we slapen.

Koos was onze gids van vandaag en heeft ons heel veel verteld over de Struisvogels en de industrie hoe die is opgebloeid, in elkaar gestort en daarna weer is opgebloeid. Ook zijn we bij verschillende “weilanden” gaan kijken bij de struisvogels. Het blijkt dat we op een toch wel redelijk welgestelde farm zitten met wel 7000 struisvogels. Dat is niet verkeerd zou ik zo zeggen.

Ook hebben we de broedkasten gezien waar de eieren worden uitgebroed. Helaas kwamen er vandaag geen kuikens uit het ei, maar we hebben toch even kunnen knuffelen met struisvogels van een week oud. En wat waren ze leuk. Na deze super rondleiding en het afscheid nemen van Koos zijn we terug naar de farm gereden en hebben onze spullen gepakt om op pad te gaan naar een bergpas.

Koos had ons nog gezegd om deze route te beginnen bij de Rust en door te rijden naar de Mieringspoortpas, vervolgens naar Prins Albert voor een lunch en dan weer een stukje terug om de Swartbergpas te rijden. Dit hebben we dan ook in deze volgorde uitgevoerd.

We genoten al van de Mieringspoortpas, deze was al erg mooi, na onze lunch dan aan de Swartbergpas begonnen. Wat is deze prachtig. Het was overweldigend. We hebben van het begin tot het eind genoten van deze rit. Het ging over een smalle onverharde weg dwars door de bergen en steeds hoger. Op het hoogste punt hebben we iets van 1575m gemeten.

Het waaide wel ontzettend op de top en het was er behoorlijk koud, dus na de nodige foto’s snel weer de auto in en weer naar beneden rijden. Om uiteindelijk weer in Oudtshoorn uit te komen.

Wat hebben we vandaag een fantastische dag gehad met eerst de rondleiding en daarna nog de mooie route.

We eten ons avondeten weer op de farm waar het savonds een stuk kouder is dan gisteren. Daarna nog even tv gekeken en weer het bed in. Morgen gaan we door naar swellendam.

Tot snel weer,

Groetjes en knuffel,