jeannoelenhelga.reismee.nl

Dag 13

Hluwhluwe (sloesloewie)

Klaar voor vertrek! Buiten wachten tot we worden opgehaald. Helaas zien we als we buiten komen dat onze band echt wel lek is. Hij is weer een stuk zachter. Maar goed dat is voor straks. Nu eerst safari. We worden op tijd opgehaald en we moeten een uurtje rijden voordat we in het park zijn. Daar moeten we nog even overstappen in een andere auto want we zitten nu bij de groep die een halve dag op safari gaat.

We rijden het park in en binnen no time hebben we de eerste drie van de big 5 al gezien. De olifant, buffel en ook de neushoorn. Het valt ons op dat ze hier wel nog de hoorns hebben. Bij navraag blijkt dat er hier veel neushoorns zijn en ze daardoor de hoorns laten zitten. Dit is wel goed om te horen. We zien ook hier weer veel dieren. Om 7.00 gaan we ontbijten (lees picknick) in het park.

We genieten van ons ontbijt en de apen blijven in de buurt in de hoop dat ze wat krijgen of kunnen stelen. Er wordt ons ook duidelijk gezegd om de apen niet te voeren maar weg te jagen als ze in de buurt komen daar ze anders erg agressief kunnen worden naar de mensen toe. En dan komt er een andere groep waar dan toch een eigenwijs, lees dom iemand bij zit die toch meent de apen te moeten voeren. Binnen no time is het een ravage en lopen de apen over de tafel en pakken wat ze pakken kunnen. Gelukkig blijft de schade beperkt. Zulke mensen moesten helemaal niet mee gaan, ze lijken het allemaal niet te snappen. Gelukkig dat hij niet bij ons in de groep zit.

Na het ontbijt gaan we weer door het park rijden en zien we weer heel veel dieren waaronder veel neushoorns. Ook dit park is erg mooi en ligt in bergachtig gebied waardoor je verschillende soorten begroeiing hebt en daardoor ook makkelijker dieren kunt spotten. Helaas voor ons staat er vandaag ook weer veel wind. De temperatuur is goed rond de 40 graden, en door de wind is het voor ons goed uit te houden. Helaas zien we mede d hierdoor geen katachtigen daar deze door de wind nerveus worden en zich verder weg schuil houden daar hun reuk wordt verstoord.

Wat we wel zien is een groep Afrikaanse honden, dit schijnt maar zelden te zijn dat je deze kunt spotten. Ze hebben in het hele park maar drie groepen. Niet veel parken willen deze honden in hun park, daar ze zeer goede jagers zijn pakken ze bijna altijd hun prooi en kleinere parken zijn bang dat dat ten koste gaat van het andere wild. Ook in dit park willen ze niet meer honden en proberen ze de honden ook bij andere parken kwijt te raken.

Na een heerlijke lunch, een braai, rijden we nog een laatste ronde. We zien onder andere een neushoorn die waarschijnlijk zijn voorpoot heeft gebroken. Het is erg zielig om te zien daar hij niet meer normaal kan lopen en nu als hij loopt maar op zijn snuit steunt. Er is een andere neushoorn bij hem om hem te beschermen. De gids geeft het door aan het park en de dierenarts zal gaan kijken. Vermoedelijk zal deze worden afgemaakt om verder lijden te besparen. Erg sneu om dit te horen, maar zo gaan zaken eenmaal in de natuur. Snik snik.

We verlaten het park daar onze safari erop zit en vertrekken weer teug naar St Lucia. Eenmaal bij de lodge aangekomen bellen we met het kantoor voor de walvistocht van morgen om het precieze tijdstip te horen. Helaas slecht nieuws door het weer en dan voornamelijk de wind gaat onze tocht morgen niet door. We moeten verder de zee op om de walvissen te spotten en daar is het te slecht voor. Dit is heel erg jammer daar we nu niet meer de kans zullen hebben om ze te zien daar het walvissen seizoen ten einde loopt. Ze vertrekken nu weer naar andere wateren.

Jean-Noël wisselt nog onze band zodat we woensdag weer verder kunnen met onze reis. Morgen even kijken of de band gemaakt kan worden zodat we weer een reserveband hebben als we weer op pad zijn.

Ook vanavond gaan we weer lekker in het dorp eten en we lopen naar het restaurant, we zitten maar 1 straat van de hoofdstraat af en zijn geen nijlpaarden tegen gekomen. We gaan weer op tijd naar bed maar nu vooral omdat we toch een beetje moe zijn van het vroeg opstaan van vandaag.

Groetjes en liefs,

Jean-Noël & Helga

Dimph

Lees met veel plezier jullie verslagen. Prachtig . ??

Diana en John

Leuke verhalen en foto's en waarom zo vroeg naar bed hihi

Ria

Wat fijn dat jullie mij laten meegenieten van jullie verhalen.
Erg mooi en imponerend. Gaat alleen allemaal zo vlug he.
Geniet er maar lekker van. Groetjes Ria

René

Wat een mooie foto's allemaal. Het is duidelijk genieten, genieten en nog eens...

Veel plezier !

Marcel & Esther

Echt tof dat we mee mogen reizen ,mis alleen nog de smaak en rook van de Braai ??